Kjøpsvilkår

Innledning

Dette kjøpet er regulert av standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer på apenbok.no. Forbrukerkjøp over Internett reguleres av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og e-handelsloven, som gir forbruker ufravikelige rettigheter. Vilkårene her skal ikke forstås som noen begrensning i lovbestemte rettigheter, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen.

For informasjon om hvordan vi behandler personopplysninger, inkludert analytics, cookies og samtykke, se vår Personvernpolicy.

1. Avtalen

Avtalen mellom kjøper og selger består av:

  • opplysningene selgeren gir om kjøpet i bestillingsløsningen i nettbutikken (herunder blant annet opplysninger om varens art, mengde, kvalitet, andre egenskaper, pris og leveringsbetingelser)
  • Eventuell direkte korrespondanse mellom partene (for eksempel e-post)
  • Disse salgsbetingelsene

Ved motstrid mellom informasjon gitt i bestillingen, direkte korrespondanse og vilkårene, går bestillingsinformasjon og korrespondanse foran, med mindre det strider mot bindende lovgivning.

Partene:
Selger
Firmanavn: Åpen bok AS
Adresse: Haneholmveien 235, 3231 Sandefjord.
E-post:
Org. nr: 929872134

Kjøper er den person som foretar bestillingen.

2. Priser

Prisene, som er oppgitt i nettbutikken, inkluderer merverdiavgift.

Opplysninger om de totale kostnadene kjøperen skal betale, inklusive alle avgifter (toll, og lignende) og leveringskostnader (frakt, porto, fakturagebyr, emballasje med videre) samt spesifisering av de enkelte elementene i totalprisen, gis i Kassen før bestilling er foretatt.

Åpen bok AS reserverer seg for eventuelle feil som kan oppstå på grunn av tekniske feil.

3. Avtaleinngåelse

Avtalen er bindende når kjøperens bestilling er mottatt. En part er ikke bundet ved skrive- eller tastefeil, dersom den andre parten innså eller burde ha innsett feilen.

4. Ordrebekreftelse

Etter mottatt bestilling sender vi en ordrebekreftelse. Kontroller at produktene og mottakerinformasjon stemmer.

5. Betaling

Betaling skjer via Vipps. Du må ha en Vipps-konto for å bruke denne betalingsmåten.

6. Levering og frakt

Varer sendes normalt innen 1–3 virkedager. Levering skjer til postkontor, postkasse eller dør der det er mulig. Korrekt adresse og kontaktinfo er kjøperens ansvar. Retur på grunn av feil adresse medfører frakt- og administrasjonsgebyr på kr. 250,-. Dette gjelder uansett ordrens størrelse.

7. Risikoen for varen

Risikoen går over på kjøperen når varen er overtatt. Ved manglende overtakelse etter avtale, har kjøperen fortsatt risikoen for varen.

8. Angrerett

Kjøper kan returnere varer innen 14 dager etter mottak. Retur skjer i originalemballasje. Returporto betales av kjøper, med mindre annet er avtalt. Retur sendes med kvittering.

  1. Send oss en e-post før du sender returen –. Viktig for å få tilsendt returetikett.
  2. Returkostnad er kr 69,- og trekkes fra beløpet som tilbakebetales på din konto.
  3. Print ut returetiketten og klistr den utenpå pakken.
  4. Lever inn pakken på ditt nærmeste servicepunkt for posten (i butikk).
  5. Du vil få pengene tilbake senest 14 dager etter vi har mottatt returen.

For å få pengene tilbake må varen(e) returneres i samme stand/emballasje som du mottok dem.

Ta kontakt med oss på e-post eller Messenger om du har spørsmål.

Husk å legge ved ordrebekreftelsen og utfylt angrerettskjema.

ANGRESKJEMA FINNER DU HER

9. Reklamasjon

Reklamasjon må meldes innen rimelig tid, senest to år etter mottak, fem år for varer som forventes å vare vesentlig lengre. Kontakt oss via .

Bemerk! Vi aksepterer ikke pakker som blir sendt pr postoppkrav.

10. Kjøperens rettigheter ved forsinkelse

Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og kreve erstatning fra selgeren.

Oppfyllelse: Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, kan kjøperen fastholde kjøpet og sette en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse fra selgeren. Kjøperen kan likevel ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selgeren at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Faller vanskene bort innen rimelig tid, kan forbrukeren kreve oppfyllelse.

Heving: Kjøperen kan heve avtalen med selgeren dersom forsinkelsen er vesentlig eller hvis selgeren ikke leverer varen innen den tilleggsfristen for oppfyllelse som kjøperen har fastsatt. Kjøperen kan likevel ikke heve avtalen mens tilleggsfristen løper, med mindre selgeren har sagt at han eller hun ikke vil oppfylle innen fristen.

Erstatning: Kjøperen kan videre kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av forsinkelsen fra selgerens side jf. forbrukerkjøpslovens § 24.

Kjøperen må melde krav til selgeren ved reklamasjon jf. denne kontraktens punkt 9.

11. Kjøperens rettigheter ved mangel

Ved mangler kan kjøper kreve retting, omlevering, prisavslag, heving eller erstatning etter forbrukerkjøpsloven.

12. Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold

Ved manglende betaling eller andre mislighold kan selger holde varen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen, kreve erstatning, samt kreve renter og gebyrer etter lov.

13. Garanti

Eventuell garanti kommer i tillegg til lovfestede rettigheter.

14. Personopplysninger

Vi behandler personopplysninger kun i det omfang som er nødvendig for:

  • Å gjennomføre kjøpsavtalen (lovpålagt lagring av kundeforhold)
  • Levering, fakturering og garantioppfølging
  • Nyhetsbrev dersom du har gitt samtykke

For mer informasjon om anonym analytics, cookies, localStorage og samtykke, se vår personvernpolicy.

15. Cookies og tracking

All tracking utenom kjøpsprosess og nødvendig lagring for kundeforhold krever samtykke. Se Personvernpolicy for detaljer.

16. Konfliktløsning

Kjøp av varer på apenbok.no er underlagt norsk lov. Enhver tvist avgjøres ordinære norske domstoler. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Kjøperen kan ta kontakt med Forbrukerrådet for å få bistand i en eventuell tvist med selger. Dersom minnelig løsning ikke oppnås etter megling i Forbrukerrådet, kan partene skriftlig begjære at Forbrukerrådet fremmer tvisten for Forbrukertvistutvalget. Vedtak av Forbrukertvistutvalget er rettskraftig fire uker etter forkynning. Før vedtaket er rettskraftig, kan partene, ved innsendelse av stevning til Forbrukertvistutvalget, bringe vedtaket inn for tingretten.

Om du har spørsmål om andre ting, ikke nøl med å ta kontakt med oss på:

Vi bruker anonym analytics for å forbedre siden. Les mer i vår personvernpolicy.